Innowacja pedagogiczna metodyczna pn.: "Stymulowanie twórczego myślenia w edukacji wczesnoszkolnej" przeznaczona do realizacji w klasach I-III w Szkole Podstawowej nr 79
Osoby wdrażające innowację: mgr Sylwia Wojtaszczyk
Adresaci programu: Adresatami innowacji są uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich. Takie połączenie pozwoli osiągnąć optymalne wyniki na wielu płaszczyznach – naukowej, emocjonalnej i społecznej.
Rozmiar przestrzenny: Program realizowany będzie w Szkole Podstawowej nr 79 im. Łódzkich Olimpijczyków w Łodzi.
Rozmiar czasowy: Planowany termin realizacji innowacji – 01.09.2020r. – 31.05.2023r.
Rodzaj innowacji: Metodyczna
Ogólne założenia innowacji:
Innowacja ,,Stymulowanie twórczego myślenia w edukacji wczesnoszkolnej” zakłada wychowanie młodego człowieka, otwartego na świat, który nie boi się poznawania nowych rzeczy, śmiało proponuje własne poglądy i propozycje rozwiązań problemów poznawczych oraz charakteryzuje się otwartością myślenia. Głównym założeniem programu tej innowacji jest stymulowanie twórczego myślenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Głównym celem innowacji jest stymulowanie twórczego myślenia i kształtowanie osobowości twórczej uczniów, a w zwłaszcza skupienie się na podnoszeniu poczucia własnej wartości, odkrywaniu własnego potencjału twórczego i przekraczanie inhibitorów uniemożliwiających pełen rozwój kreatywności. Autorka zakłada, że innowacja przyczyni się również do rozwoju zainteresowań i nabycia umiejętności twórczego rozwiązywania problemów poznawczych przez uczniów.
Innowacja oparta jest na programie edukacji wczesnoszkolnej w klasach 1-3, numery dopuszczenia:
- klasa 1: 845/1/2020/z1;
- klasa 2: 845/3/2018 i 845/4/2018;
- klasa 3: 845/5/2019 i 845/6/2019.
Autorka nie planuje żadnych zmian programowych, a innowacyjna polega na wprowadzeniu metod pobudzających myślenie twórcze dzieci podczas zajęć edukacyjnych oraz w ramach dodatkowych zajęć w szkole i poza nią. W szkole będą to zajęcia integrujące grupę rówieśniczą oraz zajęcia rozwijające różnorodne rodzaje aktywności uczniów mające na celu rozwijanie myślenia i uczuć, pobudzenie wyobraźni i rozwijanie twórczego myślenia. Poza szkołą będą odbywały się warsztaty połączone z działalnością plastyczną w różnych placówkach kulturalnych ukierunkowanych na edukację pozaszkolną np. Ośrodek Działań Ekologicznych, Muzeum Sztuki MS2 i inne. Zakładam również modyfikację wskazanych miejsc kulturalnych z uwagi na obecną w roku 2020 sytuację epidemiologiczną i obostrzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej. Metody warsztatowe, wykorzystywane podczas zajęć poza terenem szkoły w czasie obcowania z naturą i sztuką, mają wyzwolić twórcze myślenie u uczniów. W wyniku wprowadzonych zmian, szkoła zyska uczniów myślących kreatywnie.
Zaproponowane metody pracy realizowane w ramach innowacji, pozwalają na wyzwolenie u uczniów kreatywności myślenia oraz zachęcanie ich do działania, co sprzyja zapamiętywaniu i uczeniu się. W ramach innowacji uczniowie będą mieli okazję do zaprezentowania wytworów swoich prac na terenie szkoły podczas wystawy prac plastycznych pt.: „Obudź swoją kreatywność”.
W ramach integracji między klasami, uczniowie będą mogli zaprezentować własne pomysły rozwiązywania problemów poznawczych, dzieląc się zdobytą umiejętnością z innymi, a także wymieniając się doświadczeniami i spostrzeżeniami.
Program innowacji jest zgodny z podstawą programową szkoły podstawowej, spójny z realizowanym programem nauczania edukacji wczesnoszkolnej. Stanowi uzupełnienie o atrakcyjne formy zajęć. Proponowana różnorodność ćwiczeń oraz ciekawa tematyka spotkań mają pomóc dziecku w twórczym rozwiązywaniu przez niego konkretnych zadań oraz dostarczyć mu wiele radości i ciekawych przeżyć.
Cele i spodziewane efekty:
- Budowanie pozytywnego obrazu własnej osobowości;
- Umożliwienie każdemu uczniowi odniesienia sukcesu i satysfakcji z pracy własnej i grupowej;
- Kształcenie kreatywnego myślenia;
- Uczenie porozumiewania się, podejmowania decyzji, dostrzegania problemów oraz ich formułowania;
- Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów poznawczych;
- Rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej, słownej, technicznej, społecznej;
- Niwelowanie inhibitorów emocjonalno-poznawczych.
W wyniku realizacji założeń innowacji pedagogicznej dziecko kończące klasę trzecią, oprócz posługiwania się wiedzą i umiejętnościami z zakresu minimum programowego, powinno także:
- Być otwarte i gotowe do wyrażania swoich poglądów i sądów na określony temat;
- Być spontaniczne w kontaktach z rówieśnikami;
- Umieć jasno formułować myśli;
- Umieć stawiać przed sobą odpowiednie zadania podczas rozwiązywania problemów;
- Umieć śmiało prezentować własne pomysły;
- Umieć myśleć kreatywnie (twórczo).