Innowacja pedagogiczna metodyczna pt.: „Klasa z elementami twórczego myślenia” przeznaczona do realizacji w klasach I-III
Osoby wdrażające innowację: mgr Kamila Kochowicz
Adresaci programu: Adresatami innowacji są uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich. Takie połączenie pozwoli osiągnąć optymalne wyniki na wielu płaszczyznach – naukowej, emocjonalnej i społecznej.
Rozmiar przestrzenny: Program realizowany będzie w Szkole Podstawowej nr 79 w Łodzi.
Rozmiar czasowy: Planowany termin realizacji innowacji – 01.09.2020 r. – 31.05.2023 r.
Rodzaj innowacji: Metodyczna
Ogólne założenia innowacji: W każdym dziecku kryją się zdolności, siła wyobraźni i kreatywność, trzeba je tylko ożywić, rozwijać i wspierać.
Każde dziecko rodzi się z wieloma możliwościami, do grupy których zaliczane są także zdolności. Tak naprawdę przeważająca większość dzieci jest uzdolniona, różnią się one między sobą rodzajami zdolności oraz wielkością potencjałów, które w późniejszym czasie umożliwiają maksymalny poziom rozwoju zdolności jednostki.
Uważa się, że tyle jest różnych zdolności, ile jest rodzajów aktywności człowieka, co oznacza, że każdy człowiek może i powinien rozwijać swoje zdolności w maksymalnym dla niego poziomie.
Twórcza aktywność dziecka wynika z potrzeby wyrażania siebie, swoich myśli, uczuć i przeżyć. Jego wewnętrzny świat jest możliwy do ujawnienia poprzez różnorodne formy ekspresji słownej, ruchowej, muzycznej i plastycznej.
Aktywność dziecka jest jedną z charakterystycznych cech dla młodszego wieku szkolnego, a jej wyrazem jest potrzeba tworzenia i aktywnego działania oraz doznawania różnorodnych wrażeń poznawczych i emocjonalnych. Nauczyciel tworząc odpowiednie warunki do rozwijania dziecięcej kreatywności zapewnia dziecku możliwość wyrażania myśli, przeżyć, czyli swobodnej ekspresji i fantazji. Zachęca do podejmowania wysiłku, motywuje do dalszego działania, szukania pomysłów i podejmowania nowych wyzwań.
Głównym celem innowacji jest kształtowanie osobowości twórczej uczniów, a w szczególności: budowanie poczucia własnej wartości, odwagi, odkrywanie własnych możliwości twórczych, rozwijanie zainteresowań i umiejętności myślenia, kształtowanie pozytywnej samooceny, doświadczanie samego siebie w różnych sytuacjach podczas zabaw i zajęć, nabywanie poczucia bezpieczeństwa i przekraczanie własnych wewnętrznych barier psychicznych, uczenie się prawidłowych relacji z ludźmi oraz rozwiązywania zadań dydaktycznych w sposób twórczy.
Innowacja zakłada:
- Budowanie pozytywnego obrazu własnej osobowości;
- Umożliwienie każdemu uczniowi odniesienia sukcesu i satysfakcji z pracy własnej i grupowej;
- Kształcenie kreatywnego myślenia;
- Uczenie porozumiewania się, podejmowania decyzji, dostrzegania problemów oraz ich formułowania;
- Rozwijanie umiejętności rozwiązywanie problemów poznawczych;
- Rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej, słownej, technicznej, społecznej;
- Niwelowanie inhibitorów poznawczych i emocjonalno-poznawczych.
W wyniku realizacji założeń innowacji pedagogicznej dziecko kończące klasę trzecią, oprócz posługiwania się wiedzą i umiejętnościami z zakresu minimum programowego, powinno także:
- Być otwarte i gotowe do wyrażania swoich poglądów i sądów na określony temat;
- Być spontaniczne w kontaktach z rówieśnikami;
- Umieć jasno formułować myśli;
- Umieć stawiać przed sobą odpowiednie zadania podczas rozwiązywania problemów;
- Umieć śmiało prezentować własne pomysły;
- Umieć myśleć kreatywnie (twórczo).